۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۹۴
۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

پشت پرده درگیری های اخیر در سوریه

معادله نظامی ـ امنیتی در سوریه به هیچ وجه به نفع اشغالگران آمریکایی نیست و در نتیجه احتمال حملات مقاومت در آینده همچنان وجود دارد. بر این مبنا می توان پیش بینی کرد سرانجام این معرکه شکست پرهزینه و عقب نشینی ذلت بار آمریکا از سوریه همانند افغانستان و عراق خواهد بود.
۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

طی روزهای گذشته درگیری میان نیرو‌های مقاومت و نیرو‌های اشغالگر آمریکا در سوریه تبدیل به تیتر مهم خبری رسانه ها شده است. این درگیری ها پس از حمله راکتی نیرو‌های مقاومت علیه مواضع آمریکا در دیرالزور آغاز شد و به دنبال آن جنگنده‌ های آمریکایی به مواضع نیرو‌های مقاومت در مناطقی از شرق سوریه حمله کردند.

تعداد شهدای حملات هوایی آمریکا به مواضع نیروهای مقاومت در شرق سوریه تاکنون به ۱۹ تن رسیده است. این شدیدترین حمله ایالات متحده به نیروهای مقاومت در سال‌های اخیر محسوب می شود.

پنتاگون مدعی شد حملات آمریکا به دنبال کشته شدن یک یک پیمانکار و یک نظامی آمریکایی و زخمی شدن پنج تن دیگر از نظامیان آمریکایی صورت گرفت که توسط یکی از گروه‌ ها به پایگاه ائتلاف بین المللی ضد داعش در نزدیکی الحسکه در شرق سوریه انجام گرفته بود.

ساعاتی پس از این اعلام، دو حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه انجام شد و شبکه های خبری از هدف قرار گرفتن پایگاه نظامیان آمریکا در میدان نفتی العمر با چند موشک خبر دادند.

 یکی از این حمله‌ها با شلیک راکت توسط مفاومت انجام شده و حمله دیگر با چندین پهپاد انجام شده که مقامات آمریکایی مدعی شدند ایرانی بوده اند.

علاوه بر پایگاه العمر، پایگاه آمریکایی ها در «کونیکو» هم هدف چند حمله راکتی قرار گرفته است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای آمریکایی به شدت با عوامل این حملات در حال تبادل آتش هستند.

منابع محلی هم گفتند که در این حملات، ۲۰ راکت به سمت پایگاه آمریکا در کونیکو شلیک شده است. این حملات باعث آتش‌سوزی مهیبی در داخل پایگاه شده است و چندین نفر هم زخمی شده ‌اند.

گفته می شود که نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه تمام تلاش خود را برای فراری دادن عناصر داعش و انتقال آنها از زندان‌های سوریه به عراق در کنار کمک رسانی به دیگر عناصر مستقر در بخش ‌های مختلف سوریه، به کار گرفته ‌اند.

پس از این حمله، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا طی گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرد حمله ‌ای به نیروهای آمریکا در سوریه انجام شده و او دستور داده سریع به آن پاسخ داده شود. به ادعای بایدن حملات دقیق به تأسیساتی که توسط گروه‌های مقاومت برای فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و اهداف دیگر استفاده می ‌شد، انجام گرفت. بایدن همچنین تاکید کرد دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما آماده ‌ایم برای محافظت از نیروهایمان به زور متوسل شویم.

در حالی که نظامیان تروریست آمریکایی هزاران کیلومتر دورتر از کشور خود در سوریه مشغول اشغالگری و سرقت منابع طبیعی آن هستند، بایدن مدعی شد من این اقدام نظامی را مطابق با مسئولیت خود برای محافظت از شهروندان ایالات متحده در داخل و خارج از کشور و در راستای پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا، بر اساس اختیارات قانون اساسی خود به عنوان فرمانده کل و رئیس قوه مجریه آمریکا انجام دادم.

وزارت خارجه سوریه ضمن نیز محکوم کردن تجاوزات نظامیان اشغالگر آمریکا در برخی مناطق استان دیرالزور، بر پای بندی به پایان دادن به اشغالگری آمریکا تأکید کرد. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با محکوم کردن حمله ارتش آمریکا به اهداف غیرنظامی در شهر دیرالزور سوریه تاکید کرد مستشاران ایران بنا به درخواست دولت سوریه و با هدف کمک به این کشور برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور داشته و در جهت کمک به برقراری صلح و ثبات و امنیت پایدار، در کنار سوریه خواهند بود.

در باره چرایی و پشت پرده درگیری های اخیر سوریه میان گروه های مقاومت و اشغالگران آمریکایی چند نکته مهم قابل ذکر است:

1) درگیری های مقطعی بین نیروهای اشغالگر آمریکایی و نیروهای مقاومت امری طبیعی است؛ زیرا هیچ کدام حضور دیگری را در سوریه نمی تابند.

2) حضور نظامی آمریکا در سوریه امری کاملا غیرقانونی و به مثابه اشغال این کشور است. این حضور که به سال های اولیه بحران در این کشور بازمی گردد به تدریج کاهش یافته و در شرایط کنونی حدود 900 نظامی آمریکایی در مناطق مختلف سوریه به ویژه در مناطق شمال شرق مستقر هستند. دستاویز آمریکا برای اشغالگری مبارزه با تروریسم داعش و نیز حمایت از گروه های مبارز کرد است؛ اما هدف اصلی آمریکا سیطره بر سوریه در مقابل رقبایی چون روسیه و ایران، حمایت از تروریست های موجود در سوریه و نیز تصاحب منابع نفتی این کشور می باشد.

3) در مقابل، بر خلاف ادعای آمریکا، حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه کاملا قانونی و براساس درخواست دولت سوریه بوده است.

نکته قابل توجه آن است که رسانه های غربی بیش از همه حضور ایران در سوریه را در بوق و کرنا می کنند، اما نسبت به حضور غیر قانونی آمریکا در این کشور و یا حملات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیسستی به خاک سوریه سکوت می کنند.

4) برخلاف ادعای مقامات واشنگتن، حمله تلافی‌ جویانه آمریکا به رغم آن که ضربه نسبتا سنگینی وارد کرد، از بازدارندگی کافی برای خاتمه دادن به حملات به مواضع نیروهای ائتلاف آمریکا برخوردار نبوده است؛ چرا که بلافاصله سه حمله دیگر به پایگاه‌ های نظامی آمریکا در سوریه انجام شد. گفته می ‌شود یک سرباز آمریکایی در یکی از این سه حمله زخمی شد.

این امر بدان معناست که معادله نظامی ـ امنیتی در سوریه به هیچ وجه به نفع اشغالگران آمریکایی نیست و در نتیجه احتمال حملات مقاومت در آینده همچنان وجود دارد. بر این مبنا می توان پیش بینی کرد سرانجام این معرکه شکست پرهزینه و عقب نشینی ذلت بار آمریکا از سوریه همانند افغانستان و عراق خواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها